بیش از نیم میلیون داوطلب در ۴ گروه آزمایشی علوم انسانی، ریاضی و فنی، هنر و زبان های خارجی امروز در اولین روز نوبت دوم کنکور رقابت خود را آغاز کردند.

کنکور

به گزارش همشهری آنلاین، اولین روز پنجاه و چهارمین کنکور از ساعت ۸ امروز پنج شنبه ۲۱ در دو نوبه صبح و عصر آغاز می شود و پس فردا ۲۲ تیر ماه جاری با رقابت داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی پایان می یابد.

تعداد ۵۱۲ هزار و ۶۱۰ داوطلب امروز در چهار گروه آزمایشی علوم انسانی، ریاضی و فنی، هنر و زبان های خارجی در ۴۰۸ شهرستان، ۶۲۵ حوزه امتحانی اصلی و ۱۷۴۷ حوزه امتحانی فرغی رقابت می کنند.

آزمون گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی صبح امروز پنجشنبه و آزمون گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی بعد از ظهر امروز پنجشنبه ۲۱ تیرماه و آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی صبح روز جمعه ۲۲ تیر ماه برگزار می‌شود.

در نوبت دوم کنکور سراسری ۹۸۴ هزار ۲۱۴ داوطلب شرکت کرده است. آقا متولد ۱۳۲۲ و خانم متولد ۱۳۲۷ از کرمانشاه و خانم متولد ۱۳۹۰ از کنگاور و سه داوطلب دیگر متولد ۱۳۸۸ جوان‌ترین و پیرترین داوطلبان نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ را از آن خود کردند.

در نوبت دوم آزمون سراسری سال ۱۴۰۳، تعداد ۹۸۴ هزار و ۲۱۴ داوطلب شرکت کردند که ۶۲۰ هزار و ۵۵۷ نفر آنها زن و ۳۶۳ هزار و ۶۵۷ نفر نیز مرد هستند. در واقع ۶۳ درصد این داوطلبان زن و ۳۷ درصد مرد می‌باشند.

تعداد یک میلیون ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ ثبت نام کردند که زنان ۷۲۹ هزار و ۶۵۶ نفر به نوعی ۶۳ درصد داطلبان را تشکیل دادند. با این احتساب آمار داوطلبان نوبت دوم کنکور کاهش یافته است.

ثبت نام نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳، ۲۹ و ۳۰ فروردین‌ماه و ثبت نام با تاخیر نیز در ۶ و ۷ خرداد ماه جاری انجام شد و این آزمون پنج‌شنبه و جمعه ۲۱ و ۲۲ تیرماه برگزار می‌شود.

در گروه آزمایشی ریاضی در مجموع ۱۲۵ هزار و ۱۱۹ نفر داوطلب شرکت کردند که مردان با ۸۱ هزار و ۱۱۳ نفر، ۶۵ درصد داوطلبان این گروه آزمایشی کنکور را تشکیل می‌دهند.

در گروه آزمایشی علوم تجربی نیز ۴۷۱ هزار و ۳۹۰ داوطلب شرکت کردند که ۳۱۴ هزار و ۶۰۰ نفر آنها به نوعی ۶۷ درصد این داوطلبان زن هستند.

در گروه آزمایشی علوم انسانی ۲۷۰ هزار و ۷۵۲ داوطلب شرکت کردند که زنان ۱۷۷ هزار و ۶۴۸ نفر از جمعیت این داوطلبان را تشکیل می‌دهند به نوعی ۶۶ درصد آنها زن می‌باشند.

در گروه آزمایشی هنر ۴۶ هزار و ۳۱ نفر شرکت کردند که زنان با ۳۵ هزار و ۷۷۹ نفر ۷۸ درصد داوطلبان را تشکیل می‌دهند و در گروه آزمایشی زبان نیز ۷۰ هزار و ۹۲۲ نفر شرکت کردند که زنان با ۴۷ هزار و ۵۲۴ نفر ۶۷ درصد داوطلبان را از آن خود کردند.

نتایج اولیه نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ به صورت نمرات خام و نمرات کل کنکور در هفته آخر مردادماه اعلام می‌شود. همزمان با این موضوع به داوطلبانی که در دو نوبت کنکور ۱۴۰۳ و یا چهار نوبت کنکورهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ شرکت کرده اند در گروه‌های آزمایشی مختلف شرکت کرده باشند، اجازه داده می‌شود گروه آزمایشی اصلی خود را انتخاب کنند.اگر کسی انتخاب نکند آخرین نوبت برگزاری آزمونی که در آن شرکت کرده است ملاک عمل قرار می‌گیرد.

انتشار کارنامه نهایی ملاک عمل برای انتخاب رشته در کنکور سراسری ۱۴۰۳ که شامل دو نوبت ۱۴۰۳ و دو نوبت ۱۴۰۲ است، در هفته اول شهریورماه صورت می‌گیرد. دفترچه شماره دو و راهنمای انتخاب رشته مجازی و فرآیند انتخاب رشته در دهه اول شهریورماه انجام می‌شود.

همزمان با انتخاب رشته، ثبت نام و انتخاب رشته‌های پذیرش با سوابق تحصیلی در هفته اول شهریور صورت می‌گیرد. کسانی که علاقمند به رشته‌های بدون آزمون هستند و در کنکور هم شرکت کرده اند نیازی به ثبت نام مجدد ندارند. اسامی معرفی شدگان در رشته‌های دارای شرایط خاص در هفته سوم شهریورماه انجام می‌شود.

نتایج نهایی کنکور سراسری ۱۴۰۳ در دهه اول مهر ماه ۱۴۰۳ یعنی ۱۰ یا ۱۱ مهر اعلام می‌شود

کارت‌ شرکت در آزمون‌ همه داوطلبان به‌همراه راهنمای شرکت در آزمون تا روز گذشته چهارشنبه به تاریخ ۲۰ تیرماه در سامانه جامع آزمون سراسری (https://my.sanjesh.org/login) برای مشاهده و پرینت فعال بود و داوطلبانی که در ۲ گروه آزمایشی شامل یک گروه آزمایشی اصلی ( علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی ) به همراه یکی از گروه‌های آزمایشی هنر یا زبان‌های خارجی متقاضی شده‌اند دارای ۲ کارت هستند.

برای شرکت در جلسه آزمون همراه داشتن پرینت کارت شرکت در آزمون و هم‌چنین اصل کارت ملی و یا اصل شناسنامه عکس‌دار و ارائه آن الزامی است.

در این آزمون تغییر گروه آزمایشی و حوزه امتحانی به هیچ‌وجه امکان‌پذیر نیست. لذا از مراجعه به واحدهای رفع‌نقص کارت، برای این موارد جداً خودداری شود.

نوبت صبح ساعت ۷:۳۰ دقیقه در حوزه ها بسته می شود و داوطلبان توجه داشته باشند که دیرتر مراجعه کنند اجازه ورود ندارند. آزمون بعدازظهر پنجشنبه ساعت ۱۴ در حوزه ها بسته می شود. وسایل الکترونیکی از هر نوع آن و چه روشن و چه خاموش به معنی تخلف است و منجر به محرومیت از آزمون می شود و در گروه علوم ریاضی و فنی دو دفترچه داده می شود.

در گروه علوم انسانی هم دو دفترچه به داوطلبان داده می شود.

در گروه علوم تجربی چهار دفترچه داده می شود که یک دفترچه مختص گروه بهیاری است. در گروه های زبان و هنر نیز تنها یک دفترچه داده می شود.

تعداد سوالات و زمان پاسخگویی به تفکیک گروه‌های آزمایشی نوبت دوم کنکور ۱۴۰۳ به شرح زیر است. در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی دو دفترچه که شامل ۱۰۵ سوال و ۱۴۵ دقیقه زمان اختصاص داده شده است.

در گروه آزمایشی علوم تجربی سه دفترچه شامل ۱۵۵ سوال با ۱۸۰ دقیقه زمان پاسخگویی تهیه شده و دفترچه شماره چهار ویژه بهیاری شامل ۳۰ سوال با ۲۰ دقیقه زمان است. در گروه آزمایشی علوم انسانی دو دفترچه با ۱۶۰ سوال و ۱۶۰ دقیقه زمان تهیه شده است دفترچه شماره دو ویژه دیپلم‌های علوم و معارف اسلامی با ۸۰ سوال و ۷۵ دقیقه زمان پاسخگویی است.

در گروه آزمایشی هنر یک دفترچه با ۱۰۰ سوال و ۱۱۵ دقیقه زمان پاسخگویی در نظر گرفته شده است و در نهایت در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی یک دفترچه با ۷۰ سوال و ۱۰۵ دقیقه زمان پاسخگویی اختصاص داده شده است.

کد خبر 866313
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha